lauantai 5. marraskuuta 2011

Viikuna-brandy-torttu, alltså fikon-brandy-tårta



Tänään teen jotain erilaista. Koska blogin nimi on Kokkailua kaksiossa, kirjoitan loogisesti suomeksi. Mutta pienenä moikkauksena siskolleni, joka on tällä hetkellä vaihdossa Ruotsissa, aion tänään skriva på svenska! Detta är alltså en liten hälsning åt Dösvägens-gäng, hej på er där i Skåne!

Mellansyster skickade receptet för denna fikontårta - den verkade så härlig att jag var tvungen att baka den. Den visade sig inte ens vara så svårt att baka, vilket alltid är ett plus.

Sätt ugnen på 200 grader och spänn fast bakplåtspapper i en rund form med löstagbar kant. Vispa 110 g rumstempererat smör och 100 g socker med elvisp. Tillsätt 1 msk brandy (enligt receptet skulle det vara ljus rom, men det hade jag inte, så jag använde brandy och tänkte "vi får ser vad det bli") och 2 ägg. Vispa ytterligare så att ingredienserna blandas (bildens blåa skål). Blanda i en annan skål (den silverfärgade skålen) 70 g mandelmjöl, 70 g vetemjöl, 1 tsk bakpulver och en nypa salt. Häll över de torra ingredienserna i smör-socker-blandningen och blanda väl. Häll smeten i den runda formen och släta ut smeten i ett jämnt lager. Skär 3-4 färska fikon i skivor eller klyftor och tryck ner dem i smeten. Sätt in formen i ugnen för ca 20-25 minuter. Enligt originalreceptet skulle tårtan vara i ugnen i 45 minuter (!!!!), men som tur kollade jag hur tårtan mådde efter 25 minuter. Då var den redan väldigt brun. Det kan hända att jag har en superugn, men håll ett öga på tårtan och ta ut den då den är gyllenbrun. 







Låt tårtan svalna och pudra sedan med florsocker. Enjoy!






2 kommenttia:

  1. Oj oj oj vilken härlig kaka. Har fikon-hysteri på g så det passar ju perfekt. ;) Måste testas. Amaretto sku säkert också funka bra.

    VastaaPoista
  2. Vad roligt, jag har också fikonhysteri! Köper det stup i kvarten! :) Berätta hur det blir med Amaretto, men jag håller med, det blir säkert bra! :)

    VastaaPoista